tisdag 4 augusti 2009

Prylar

Det blev en amningspump. K:s mamma hyrde en på sjukhuset och den är elektrisk, surrar lite förnöjt när man slår igång den och fungerar ganska bra.

I syfte att få K:s bröstvårtor att läka har vi faktiskt tänkt att bara köra med amningspumpen ett par dagar. Vi får se hur det fungerar, jag tror nyckelordet just nu är flexibilitet. Första körningen med pumpen resulterade i 80 ml bröstmjölk och då hade vi pumpat från båda brösten. Om detta är mycket, lite eller mycket lite har varken jag eller K någon som helst aning om. Någon som vet?

Vi märkte dock att det ena bröstet, det vänstra, ville släppa ifrån sig betydligt mindre mängd mjölk än det andra. Och det finns en liten hård knut i just det bröstet. Så att det kan ligga en mjölkstockning i botten och lura känns som ett inte helt otroligt scenario. Det skulle kunna förklara K:s feber. I vilket fall som helst så masserar vi medan det pumpas och hoppas att knuten skall lösa upp sig. Och skulle Elin inte bli mätt på den bröstmjölk som vi pumpar ur så får vi helt enkelt komplettera med bröstmjölksersätting.

Förrutom amningspumpen har jag haft premiär på en annan pryl; bärselen. Jag har förvisso fuskanvänt den lite inne, men nu satte jag Elin i selen, tog Ebba med mig och gick ut på en promenad. Elin var nyäten med den mjölk som vi precis pumpat ur K och sov gott hela rundan. Jag kände mig som en mycket stolt pappa när jag gick runt i villakvarteren med barn och hund. Dessutom fick jag ju visa upp att jag klarar av lite multitasking.

Om någon undrar varför jag inte har slängt med några bilder i mina senaste inlägg så beror det på att jag inte har tillgång till min egen dator nu när vi är hos K:s föräldrar. Det blir förhoppningsvis bättring på den fronten när vi är tillbaka i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar