fredag 28 augusti 2009

Amningsdebatten är...

...verkligen intressant att följa, i alla fall om man befinner sig i situationen.

Aftonbladet publicerade idag en artikel, "Amma, annars skadar du ditt barn" som innehåller en del intressanta åsikter. Medhjälpare på Amningshjälpen har enligt tidningen berättat följande till personer som ringt dem: "Modersmjölkersättning är helt artfrämmande. Hade min man föreslagit det så hade han fått en brödkavel eller en stekpanna i skallen" och på frågan om man skadar sitt barn om man går över till modersmjölksersättning har följande svar erhållits: "Ja, min personliga åsikt baserad på allt jag vet om amning är att det är en jättestor risk att du faktiskt gör det. Ditt barn kommer överleva, växa och bli vuxen och ha ett eget liv. Men inte riktigt med samma goda förutsättningar vågar jag hävda.

Att modersmjölksersättning är artfrämmande kan jag förvisso gå med på, men det är å andra sidan väldigt mycket av det vi stoppar i oss dagligen. Att damen på amningshjälpen sedan är beredd att misshandla sin man om han föreslår modersmjölksersättning tycker jag hintar mer om hennes bristande argumentationsteknik än något annat. Med tanke på att hon verkar anse att hon kan väldigt mycket om amning borde hon ju i stället för att ta till nävarna kunna lägga fram alla bra argument försin man.

När människan sedan påstår att det skulle vara en jättestor risk att skada sitt barn tycker jag att det känns som hon tar i så hon håller på att spräcka mjälten. Till att börja med har jag personlig erfarenhet av ett antal barn som i större eller mindre utsträckning fått ersättning och jag har än i dag inte kunnat se några stora skador på dem. Och om det nu hade varit så farligt kan jag inte tänka mig att kontrollsamhället Sverige skulle släppa igenom ersättningen som livsmedel till våra allra minsta.

Man blir ju mörkrädd att sådana människor får sitta och ge råd till personer som ringer in för att få råd och stöd angående något som för många är ganska jobbigt. Snacka om att lägga sten på börda.

Näe, jag är så trött på alla amningsfascister som vill få folk att amma in absurdum. Jag tror att de allra flesta har bra koll på att modersmjölk självklart är det bästa du kan stoppa i din unge. Men när det inte fungerar, när allting i vardagen snurrar kring en strulande amning med smärta, ilska, håglöshet och sorg som resultat, tror jag ändå att barnet har större nytta av en ickeammande, lugn och någorlunda harmonisk mamma i stället för en mor som fasar inför nästa matning och knappt kan ta i sitt barn på grund av att det gör så ont att hålla det mot bröstet.

Då är det väll sjukt bra att det faktiskt finns ett alternativ.


Vill du har mer trafik till din blogg? Prova Viraltrafik. Snabbt och enkelt.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig... Amning funkar ju inte för alla så det är väl toppen att det finns alternativ! Jag tror oxå att en lugn mamma med flaska är tusen gånger bättre än en stressad ammande... Dessutom kan ju pappan vara med på ett helt annat sätt!

    SvaraRadera
  2. åh, första gången jag kommer in på en pappas blogg! tumme upp :) / http://reshine.blogg.se

    SvaraRadera