tisdag 4 augusti 2009

Sjukt

Nu har vi huserat hos Elins mormor och morfar i Karlskrona sedan i lördags kväll. Ganska skönt med färdiglagad mat, trädgård och ordentligt med utrymmen. Ganska jobbigt att vara påpassad och att inte kunna vara bara den nya familjen. Eftersom vi har en del problem med amningen kommer det även en hel del råd, tips och idéer, allting i största välmening. Ibland blir det dock lite jobbigt att inte få sköta saker själv. Det mesta har jag och K dessutom redan pratat igenom innan och att då behöva börja om diskussionen från början tar onödig energi.

Jag förstår att K:s föräldrar gör allt för att vi ska ha det bra här och oftast känns det så också. Men ibland tror jag de glömmer bort att vi faktiskt är vuxna och vana vid att ta hand om om själva. Det är förmodligen helt mänskligt. Jag misstänker att jag kommer ha mycket svårt att släppa taget om Elin när det är dags för henne att pröva sina egna vingar. Tack och lov är det ett antal år till dess och under tiden ska jag göra vad jag kan för att se till att hon är rustad för att möta livet, med alla val, sorgestunder och glädjeämnen.

K har haft feber sedan igår. Det är en av anledningarna till att vi är kvar i Karlskrona. Lite oklart vad febern beror på. Hon har ingen hosta eller annat som tyder på förkylning och inga influensasymtom, förutom lite ont i knälederna. Vi funderar på mjölkstockning, men vi är osäkra på om det är det. Varken K eller jag kan känna några knölar i brösten, möjligtvis en antydan till hårdhet på ett ställe, men inget mer. Hon kämpar på, men det blir så klart ännu jobbigare att amma när man inte är frisk.

Såren K har på bröstvårtorna läker inte och det gör ruskigt ont när Elin tar bröstet. Så för att försöka minska slitaget på bröstvårtorna testar vi sedan i går att använda bröstvårtskydd. Det gör förvisso mindre ont, men det är uppenbart att det blir svårare för Elin att få i sig någon mjölk. Vi har gjort så att K börjar med skydden på och ammar med dem i 5-10 minuter. Därefter tar hon av dem och då är brösten "uppvärmda" och det gör mindre ont. Vi funderar även på att skaffa en amningspump, så att K kan få ur mjölken utan att nöta på bröstvårtorna.

Elin blir mer och mer medveten om sin omgivning varje dag nu. Hon tittar mer aktivt än tidigare, då hon mest låg och flackade med blicken. Nu fastnar den på än det ena, än det andra. Företrädesvis rör det sig om ljuskällor som lampor och fönster, men några gånger har hon fastnat med blicken på mitt ansikte och tittat mig in i ögonen. En härlig känsla infinner sig.

Avslutar med dagens länk. Får en att fundera en extra gång på om vi verkligen ska skaffa ett syskon till Elin så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar