söndag 16 augusti 2009

Malmöfestivalen - varför då?

Så har den dragit igång igen - Malmöfestivalen. En i mina ögon ganska onödig företeelse som gör att folk tvingas gå och trängas med snorfulla, adrenalinstinna tonårsgäng som drar runt i horder på stadens gator så fort man vill in till stan för att inhandla någon nödvändighet som bara finns i de där små specialbutikerna som bara ligger i centrum. Dessutom är det knökfullt på alla tåg mellan Malmö och Lund och eftersom jag frekventerar nämnda tåg till och från jobbet är detta något som drabbar mig i allra högsta grad.

Eftersom mitt sommarkort på Pågatågen inte gäller längre skulle jag skaffa mig ett nytt periodkort. Jag tänkte som så att om jag ser till att vara på centralen 30 minuter innan tåget går borde det inte vara några problem att hinna lösa ett nytt periodkort. Jag menar en halvtimme är ju ändå ganska långt tid om man bara ska kila in i Skånetrafikens kundcenter och köpa ett periodkort, även om det är Malmö-festival och ganska mycket folk i rörelse.

När jag kommer fram till kundcentret är det tokgullt med folk där inne. Jag trycke ut en kölapp och får nummer 070. Tittar upp på nummertavlan och får till min fasa se att de nu betjänar nummer 493. Menar de på allvar att det är mer än 500 nummer före mig i kön? Det visar sig att räkneverket bara går till 499, sedan börjar man om på noll igen, men ändå tar det väldigt lång tid. Jag lägger märke till att de inte ens har alla kassor öppna. Visst, det är söndag, men det är ju ändå Malmö-festival så hade det inte varit smakfullt att manna upp ordentlig med tanke på hur mycket folk som förmodligen kommer vilja åka med Skånetrafiken? Efter 20 minuter har vi inte ens börjat närma oss nummer 070 och jag tvingas köpa en kontantbiljett i en automat för att kunna komma till Lund. Det suger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar