torsdag 3 september 2009

I skymundan


Det är lite synd om Ebba nu. Jag tror att hon känner sig lite bortglömd ibland. Hon är helt enkelt inte riktigt lika glad och pigg som hon var innan Elin kom in i hennes liv. Och i viss mån måste jag erkänna att hon har rätt. Ebba får inte lika mycket uppmärksamhet som hon fick innan.

Det handlar inte om att hon får färre eller kortare promenader än hon fick innan. Det rör sig mer om de där små sakerna man gör när Ebba kommer och puffar på en och vill ha lite uppmärksamhet och lek. Det fungerar ju inte alltid nu för tiden, eftersom jag och/eller K ofta har Elin i famnen. Ofta kommer Ebba tex. när vi sitter i soffan och matar Elin. Då      är det ju synnerligen svårt att lägga ner Elin och bara börja leka med Ebba i stället. Eller så kan det vara när vi har Elin mellan oss i sängen och Ebba kommer och ska lägga sig på den platsen hon alltid haft; mellan mig och K. Det fungerar ju inte heller så bra, eftersom hon då per automatik skulle lägga sig  Elin, vilket varken jag eller K skulle uppskatta. Och Ebba verkar nu ha blivit lite smått deprimerad på grund av detta.

Jag vet inte om det är jag som lägger mänskliga känslor på min hund och tror att hon tar åt sig så otroligt mycket. Trots allt så är det en hund, ett flockdjur som för att överleva alltid infogar sig i flockens rangsystem. Och hon har alltid stått längst ner på skalan i vår familj/flock. Hon är inte någon Alfa-hona och de gånger hon har försökt klättra över mig eller K på ledar-stegen är lätträknade. Så varför känns det som att Elins uppdykande stör Ebba. Är det så enkelt som att hon inte har lika stor tillgång till sina flockledare längre? Har hon lite mer tråkigt än innan?

Så hur gör vi för att pigga upp Ebba nu då. Tja, i går kom det ett paket från H&M med lite kläder som K beställt. Vad kan man använda pappakartoner till? Jo, man kan lägga leverpastej i dem, stänga till och sedan visa för Ebba att det ligger något riktigt gott i lådan. Det fungerade utmärkt. Kartongen höll till och med för en vända till idag. Har man inga H&M-paket att tillgå får man helt enkelt se till att ge henne lite extra glädje när man väl har tid för henne. En favorit är hennes amerikanska fotboll i mini-format. Hon äskar att jaga efter den och när det sedan är dags att gå hem bär hon den i munnen hela vägen och verkar vara väldigt stolt över sitt byte. För det är ju så här glad som hon är här uppe till höger som jag vill se henne hela tiden.


Vill du har mer trafik till din blogg? Prova Viraltrafik. Snabbt och enkelt.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det kan vara så att när man får en bebis i huset så blir hunden lugnare eftersom bebisen inte ska skadas. Tänker bara på hur hundar blir när en annan hund i hushållet har fått valpar. Ser nästan ut som om de tippar på tå runt valparna.
    Men det är bara min tanke. Har ingen aning om det finns nån sanning i det.
    Ha det bra och ha inte dåligt samvete för vovven.

    SvaraRadera
  2. @ Veronica: Det kan nog ligga en del i det du skriver. Fast lite dåligt samvete har jag nog ändå.

    SvaraRadera