söndag 20 september 2009

Det allra heligaste?

Kyrkoval 2009. Lät mig säga det direkt; jag är inte religiös. Eventuellt kan jag slås av lite gudsfruktan när det är något jag verkligen önskar mig. Och jag kommer förmodligen bli synnerligen religiös den dagen jag är på väg att dra min sista suck. Jag är trots detta medlem i Svenska kyrka, förvisso mest av hävd och gammal vana. Detta medlemskap ger mig rätt att rösta i kyrkovalet...vilket jag har gjort.Varför? Jo, det ska jag förklara.

Jag har aldrig förstått vad kyrka och politik har med varandra att göra. Det ena har med tro och själavård att göra, det andra med förvaltning och utveckling av samhället att göra. Varför sossar och moderater står utanför församlingshemmet och delar ut valsedlar är för mig obegripligt. Så varför har jag då röstat? Det hela har bäring på Elin.

På senare tid har Sverigedemokraterna börjat marschera framåt. En av deras planer är att komma åt platser i olika kyrkofullmäktige. Detta kan de mycket väl lyckas med, eftersom det är så få som röstar i kyrkovalet. Lyckas då Sverigedemokraterna mobilisera lite folk som röstar på dem har de en ganska god möjlighet att bli invalda.

Som det ser ut nu kommer vi att döpa Elin, mest baserat på traditionella själ och i och med dopet blir Elin medlem i Svenska kyrkan. Vill jag att mitt (än så länge) oskuldsfulla barn blir medlem i en kyrka där främlingsfientliga och, i mitt tycke, ofta direkt rasistiska personer dikterar agendan? Personer som i många fall är emot att homosexuella ska få visa sin kärlek på samma sätt som hetrosexuella. Självklart vill jag inte det. Därför gick jag idag till valurnorna och gjorde vad jag kunde för att hålla Sverigedemokraterna, och andra mer eller minde extremistiska stollar, ute ur Svenska kyrkan.

Det verkar som om fler har gjort som jag. Och det verkar som om fler personer än 2005 har tagit sig till vallokalerna.

Det verkar som om demokratin ännu lever. Även i kyrkan


Vill du har mer trafik till din blogg? Prova Viraltrafik. Snabbt och enkelt.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Hamnade här via bloggtrafik och tyckte det va kul att hitta något annat än tonårsbloggar!
    Trevlig sida du verkar ha här.

    Ha en fortsatt fin kväll.
    Ps. Har inte röstat...tyvärr..kanske..Ds

    SvaraRadera
  2. Bra att du gick och röstade!

    Det finns frågor inom Svenska kyrkan även icketroende kan intresseras av. Exempelvis det du tar upp men också vigsel av samkönade och jämställdhet mellan manliga och kvinnliga präster.

    SvaraRadera
  3. Visst är det viktigt att rösta i kyrkovalet om man är medlem. Det ser jag nästan som en plikt... (Nu är jag inte medlem själv, så jag slipper.) Det är viktigt att använda sin röst om en demokrati ska fungera.

    Det jag har svårt att förstå är att det är de vanliga politiska partierna man ska välja in i kyrkofullmäktige. Borde inte kyrkan vara grundat på något helt annat och bestå av andra partier än de politiska? Beror antagligen på att staten och kyrkan har varit ett. Konstigt är det i mina ögon hur som helst...

    SvaraRadera
  4. @ cecce: Tack för titten och den uppskattande kommentaren.

    @ twominutesofhate & Ewa: I grund och botten tycker jag det känns som att om man nu bor i en demokrati och har rösträtt så får man ju se till att gå och rösta, om inte annat för att hålla märkliga krafter borta från de styrande organen. Och att de etablerade partierna ställer upp i kyrkovalet...det kan jag bara inte förstå.

    SvaraRadera