onsdag 30 september 2009

Att dansa med en myndighet.

Försäkringskassan. Uppenbarligen fungerar det inte alltid riktigt som det ska där. Efter vad jag har förstått från andra föräldrar är det både nu och då som det inte klickar ordentligt. Det vanligaste syns vara upplevelsen av att kassan accelererar som en pormask.

Som pappa har man rätt att ta ut tio pappadagar och få föräldraersättning i tio dagar för att stanna hemma från jobbet och rå om sin nya familj. Jag använde mig av dessa i direkt anslutning till Elins födelse. Jag anmälde i laga ordning att jag hade för avsikt att nyttja dagarna, men sedan dröjde jag ett tag med att anmäla just vilka dagar jag ville ha ersättning för. Absolut inga problem det heller.

Sen ville de ha reda på hur mycket jag tjänar i lön varje månad, så att de visste hur mycket föräldrapenning jag skulle ha. Klart att de måste få reda på det, de måste ju ha något att utgå ifrån. Eftersom jag jobbar skift och i regel har ett antal övertidspass varje månad ordnade jag fram mina lönelappar för de senaste sex månaderna, räknade och hade mig och försökte komma fram till en summa som var så nära sanningen som möjligt. Man vill ju inte ljuga för myndigheten, framför allt eftersom jag måste försäkra att de uppgifter jag lämnar in är riktiga.

Till slut kom jag fran till en summa som verkade rimlig och fick jag iväg uppgifterna till deras internetsajt. Sen dröjde det. Och dröjde. Och dröjde lite till. Efter några veckor hörde jag av mig till dem och frågade varför det tog sådan tid; hade jag gjort något fel? Nej det hade jag inte, men de ju var tvungna att begära in löneuppgifter från min arbetsgivare, så att de kunde kolla så att de uppgifter jag lämnat var riktiga. Och det tog lite tid att få in de uppgifterna. Så egentligen var det inte Försäkringskassans fel.

Vad jag däremot tyckte var en aning konstigt var att de uppgifter jag lämnat, och som jag försäkrat var riktiga, var tvungna att kollas upp innan det kunde bli tal om några pengar.

Så den tid jag själv lade på att ordna fram mina gamla lönepappaper, räkna ut genomsnittligt ob-tillägg och övertidsersättning, den var alltså helt onödig? Varför är jag då tvingad att fylla i uppgifterna? Jag förstår att Försäkringskassan inte vill betala ut för mycket pengar till mig, men om jag ändå skall försäkra att de uppgifter jag lämnar är riktiga, vad är då vitsen med systemet. Nu blir det bara dubbelarbete. De hade varit så mycket smidigare om kassan i stället hade börjat betala ut ersättning så fort mina papper kommit in, baserat på de uppgifter jag lämnat och om det senare hade visat sig att ag gjort något galet kunde de enkelt antingen krävt mig på pengar eller gjort en extra utbetalning. Eller helt enkelt använt sig av ett system på sin hemsida där jag kunde skicka in min begäran utan att vara tvungen att fylla i mina inkomstuppgifter. Eftersom det ju ändå skall göras en kontroll.

I stället sitter jag fortfarande här och väntar på en ersättning som ingen kan ge besked om när den kommer.

Och lönen jag skulle ha fått de där tio dagarna jag var pappaledig? Jo, den var så klart borttagen samma månad som jag var hemma. Åt det hållet går det alltid snabbt.


Vill du har mer trafik till din blogg? Prova Viraltrafik. Snabbt och enkelt.

2 kommentarer:

  1. Tricket med kassan verkar vara att man aldrig egentligen ska behöva deras pengar, för om man faktiskt gör det så funkar det liksom inte.

    Upplyftande i myndighetsträsket: http://www.sr.se/webbradio/?type=db&Id=844752&BroadcastDate=&IsBlock=0

    SvaraRadera
  2. @ Camilla: Det känns som om myndigheter är lika överallt. Accelererar som pormaskar...

    SvaraRadera