söndag 25 oktober 2009

Inte dop och sen dop

En hektiskt helg ligger nu bakom oss. Lördagen bjöd på namngivningsfest hemma hos en kollega och hans sambo, som för några månader sedan blev stolta föräldrar till en son. De valde att inte döpa honom, utan hade i stället bjudit hem släkt och vänner på en fest. Det hela blev en rolig och mättande tillställning. Dessutom fick Ebba leka med sin favorithundkompis.

Vad gäller dop belsutade jag och K oss för att gå den andra vägen...alltså att döpa Elin. Så i dag var den stora dagen. Vi kände att vi inte var sugna på någon större tillställning, så vi bjöd in den närmsta släkten och några nära vänner till K:s föräldrar i Karlskrona och hade dop i samma kyrka som vi gifte oss i. Samma präst blev det till och med.

Dopet gick galant, även om Elin visade sitt missnöje med att okända män häller vatten i håret på henne. Talar för en stark integritet tycker jag. Efter gudstjänsten bjöds det på sedvanlig buffé hemma i K:s barndomshem. Efter vad jag såg var det ingen som gick från huset hungrig, men trotts det lär jag få äta paj på jobbet i några dar nu.

Jag har ju skrivit tidigare att jag inte tillhör den religiösa skaran. Det gör inte K heller. Så varför döpte vi då Elin? Till viss del beror det på tradition och för att glädja äldre släktingar. Men faktiskt gjorde vi det mest för Elins skull. Även om vi inte längre har en statskyrka är Svenska kyrkan fortfarande det dominerande (tror jag) trossamfundet i Sverige. Och när Elin så småningom blir lite äldre och själv kan börja avgöra om religiositet (är det ens ett ord?) är något för henne, känns det som att den helt "vanliga" kristendomen kan komma att ligga nära till hands. Om hon då redan är döpt blir det faktiskt lättare för henne att liksom bara fortsätta med nästa initieringsrit; konfirmationen. Och så småningom kommer hon kanske vilja gifta sig, kanske i kyrkan, och då är hon ju redan medlem i klubben, så att säga.

Dessutom har hon ju alltid valet att gå ur hela härligheten om hon känner att Svenska kyrkan inte är något att satsa på.

Jag och K vill även passa på att tacka våra föräldrar för hjälp med mat och logi under helgen. Tack även till er andra, som kom och firade dagen med oss. Och om Elin hade kunnat prata (eller över huvudtaget förstå vad det var som pågick idag) hade tackat för alla fina och bra presenter hon fick. De kommer alla komma väl till pass.

Nu är det dags att ta ut Ebba på en sista kisserunda innan jag kryper ner bredvid K i sängen. I morgon väntar ytterligare en fullspäckad dag med premiär på babysim, sjukhusbesök för röntgen av Elins höft och sen är det dags för mig att ge mig av till jobbet, medan K passar Elin och Elins ena kusin, medan den andra kusinen går på bio med sin mamma.

Förmodligen kommer vi somna lika bra i morgon som jag känner att jag kommer göra i kväll.


Vill du har mer trafik till din blogg? Prova Viraltrafik. Snabbt och enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar