onsdag 14 oktober 2009

Och så snackas det om amning igen.

Aftonbladet jobbar vidare på amningsdebatten. För ett tag sedan skrev jag om just det faktum att det i tid och otid förs fram åsikter om att kvinnor minsann ska amma sina barn om de inte vill att ungen ska bli sjuklig. Nu får professorn och läkaren Agnes Wold komma till tals och hon är av den uppfattningen att amning inte har någon betydelse för om barnet blir allergisk eller inte. Jag hittade dessutom en artikel på Smittskyddsinstitutets hemsida i ämnet som tar upp många av de åsikter professor Wold har. Utan att vara väldigt påläst i ämnet kan jag säga att hennes teorier åtminstone verkar vara logiska.

Dessutom är det intressant att höra en vetenskapligt bevandrad människa säga rätt ut att de råd de kommer med från bland annat mödravårdscentralerna i mångt och mycket verkar bygga på moraliska aspekter i stället för på medicinska fakta. En aning nervös blir man ju. Serverar de fler åsikter som inte har en stadig grund att stå på?

Sen är det inte så att jag tycker att amning är dåligt och modersmjölksersättning är Sempers gåva till mänskligheten. Amningen ger ett fantastiskt tillfälle för barnet att få en närhet och trygghet som förmodligen är ganska svår att slå. Och det är med stor sannolikhet inte några onyttigheter som serveras i bröstmjölken. Det jag menar är att amning kanske inte är den allenarådane faktorn för om barnet kommer växa upp till en frisk och sund samhällsmedborgare.


Vill du har mer trafik till din blogg? Prova Viraltrafik. Snabbt och enkelt.

1 kommentar:

  1. Klart det inte är en allenarådande faktor. Vad är någonsin allenarådande? ;)

    SvaraRadera