tisdag 8 december 2009

Blötdjur

Efter att ha jobbat en hel natt sitter jag nu här och väntar på att K ska komma hem från träningen så att jag kan gå och lägga mig. Just nu känner jag mig förvånansvärt pigg, kanske till viss del på grund av att jag stoppat i mig några bitar choklad så att jag blivit lite lagom sockertoppad. Jag har hört att det ska vara det bästa så här strax innan man ska sova. Tydligen förbränner man just choklad som bäst när man sover...

I går var det babysim igen. Den här gången fick vi med oss kameran så att vi kunde dokumentera spektaklet.


Elin börjar vänja sig allt mer vid vattnet. Dessutom börjar hon vänja sig vid att hon har en kropp och det faktum att hon faktiskt har viss bestämmanderätt över  hur armar och ben skall röra sig. Vid vissa övningar placeras en leksak i vattnet framför barnen och tanken är att de ska vilja ta leksaken. Om barnen inte rör sig ska vi inte flytta dem närmre leksaken, men om de sparkar lite med benen "simmar" vi dem mot den åtråvärda plastgrunkan.

Till att börja med har Elin väldigt sällan visat något större intresse för den presenterade leksaken, utan brukar fokusera mer vad folket på bassängkanten håller på med. Dessutom har hon tidigare inte rört sig speciellt mycket, vilket har resulterat i att hon mest legat där på mage och guppat.


Nu verkar hon dock ha fattat vad det hela går ut på. Hon sprattlar på med benen och för därmed lite skjuts framåt. Hon sträcker ut armarna mot prylen, men sen blir det svårare. Armrörelsen renderar ofta en mindre svallvåg som effektivt puttar iväg leksaken från henne igen. Så det fick bli så att jag fuskade lite och såg till att hon fick tag i det hon jagade, så att hon skulle få lite belöning för sin möda.

Efter att vi badat klart framförde K lite synpunkter på mitt säkerhetstänkande. Tydligen är det så att så fort jag tittar bort från Elin, tex. när jag ska hålla utkik efter andra badande småbarn att inte krocka med, sänker jag med en dåres envishet ner hennes ansikte mot, och ibland under, vattenytan. Men än så länge har jag i alla fall inte hört något klag från varken Elin eller simläraren och de borde ju veta vad som är okej. I alla fall Elin. Dessutom har jag ju i min ungdom tävlat i simning (vilket kan ses på min sälformade kropp) så jag anser mig ha full koll på vad som händer i vattnet. Så det så.

Nu borde snart K vara tillbaka, så jag ska ta och börja sänka min ämnesomsättning och försöka gå in i sleepmode.



Pappabloggar Sverige
Titta på andra pappabloggar och rösta på Tjuvtitt.

2 kommentarer:

  1. Haha jo den där säl (päron) formen känner man igen:) Trevlig läsning med socker söta bilder!
    Kram på er från (minste) bror

    SvaraRadera
  2. @ Minstebror: Tack för titten och kram på dig själv.

    SvaraRadera