söndag 15 november 2009

Pappajobb

Traditionellt sett ska ju pappor kunna vissa saker. Jag tänker på sådant som att måla hus, lära barnen att fiska, göra upp eld och leka vildsinta lekar.

Därför kände jag mig väldigt pappig och en smula manlig när jag i helgen på så gott som egen hand lyckades byta termostat på bilen. Utrymme och verktyg stod förvisso mina föräldrar för och lillebror använde en livlina och ringde en vän för att få råd (som visade sig vara fel), men i övrigt löste jag det hela helt på egen hand.

Nu är ju inte Elin tillräckligt stor för att uppskatta att hon har en sådan händig pappa, men tids nog kanske hon känner samma känsla för mig som jag känner för min pappa. Han har så vitt jag vet ännu inte gått bet på något av alla de handy-man-jobb som han gett sig i kast med. Han har skruvat på bilar, lagt golv, dragit elledningar, byggt ett eget garage från grunden och lärt mig fiska. En gång när jag var sex-sju år gammal kastade han en snöboll som träffade mig i ansiktet så jag fick näsblod. Mycket vildsintare än så ska man nog inte leka med sina barn.

Jag tror att det är en sådan pappa jag vill bli. Jag måste inte nödvändigtvis ge Elin näsblod, men jag vill bli en pappa som fixar punkteringen på hennes cykel, som bygger en schyst hylla till hennes rum och tar med henne ut i skogen på ett tältäventyr med öppen eld och korvgrillning.

Fram till dess får jag helt enkelt fortsätta fixa med bilen. Det har jag ju i alla fall rett ut än så länge.


Vill du har mer trafik till din blogg? Prova Viraltrafik. Snabbt och enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar